čtvrtek 9. října 2008

Českolipské Perforace

Bloumal jsem po svém městě nemaje toho zrovna moc na práci a hledal jsem motiv, na který bych zamířil objektiv svého fotoaparátu. Světlo za moc nestálo, takže šlo spíše jen o procházku s fotoaparátem na krku. Až jsem došel k vylepovací ploše a na ní jsem si všiml plakátku, který zval na výstavu fotografií žaček Výtvarného ateliéru Kamily Nešporové ze ZUŠ v České Lípě. Měl jsem čas a tak mi nebylo zatěžko změnit plány. Zamířil jsem tedy do KD Crystal, kde má tato výstava probíhat.

Hlavní vestibul mě „přivítal“ svou neosobní prázdnotou. Obešel jsem, co se dalo a výstava tam nebyla. I cestu do patra KD zahrazovala masívní mříž. Takže jsem znejistěl. Je to vůbec tady? Nevystavuje ateliér Kamily Nešporové v ZUŠ? Nakonec jsem v záplavě plakátů místního kina našel i ten, který jsem hledal a na něm byl skutečně uvedený KD Crystal. Zpoza rohu jsem zaslechl hovor a tak jsem tam vyrazil, abych se zeptal, kde se ta výstava koná. Jenže tam sídlili taxikáři a ti o nějaké výstavě neměli ani potuchy… Jinak v dohledu ani noha…
Vzdal jsem to a šel pryč. Obrátil se k městu a… na rohu budovy mě jen tak napadlo podívat se ke služebnímu vchodu. A byla to ta správná volba. Nade dveřmi, viditelný jen z několika metrů byl poutač na avízovanou výstavu. Dveře nebyly zamčené a tak jsem vešel. Strohá a neosobní chodba – jako většina prostor v tomto KD – má jedno obrovské plus. Alespoň vůči většině jiných výstavních prostor, které znám. Je to osvětlení. Přirozené denní světlo, které dopadá průsvitnou střechou otočenou na sever.

Osm výstavních panelů obsahovalo barevné i černobílé fotografie, které volně spojoval motiv – jak už říká název – perforace. Některé z těchto fotografií mě zaujaly více, jiné méně. Netroufnu si dělat rozbor jednotlivých autorek či fotografií. Na to tu není ani místo ani nejsem fundovaný kritik. Dovolím si jen subjektivní soud fotoamatéra. Občas jsem měl pocit, že generační rozdíl mezi mnou a autorkami je už moc veliký. U jiných fotografií jsem si zase říkal - Ano, to je ono.

Neznám ani autorky, ani jejich pedagožku paní Nešporovou a tak nevím, nakolik je celý soubor prací mladých autorek a nakolik je to vedení ruky pedagoga. Každopádně ty fotografie stály za vidění i zamyšlení. Když už nic jiného, tak tu jsou čtyři mladé dámy, pro které slova jako fantazie, imaginace či nadsázka není cizí pojem a umí je použít v praxi.

Máte-li jen chvilku a budete-li poblíž ve všední dny mezi půl sedmou a šestnáctou hodinou - navštivte Českolipský KD Crystal (samozřejmě z boku, jak jsem už psal) a podívejte se na uvedené fotografie. Nezabere to moc času a jistě to potěší jak vaše oko, tak srdce autorek jimiž jsou: Kateřina Frydrichová, Markéta Nešporová, Daniela Součková a Zuzana Špalková.

Výstava končí 27.11.08


O dva dny později:
Ráno jsem dělal pořádek ve novinách, které se mi nahromadily doma ta poslední dva týdny. A do ruky jsem také vzal českolipské MĚSTSKÉ NOVINY z 3.10.08. Tam na straně osmnáct dole je pozvánka na tuto výstavu napsaná paní Nešporovou. Ještě, kdybych tak četl městský tisk pozorněji, nemusel bych tolik spoléhat na náhody...:-)

Žádné komentáře:

Okomentovat